Läs mer : För dig som ska börja i rehab

Din rehab börjar nu

På bedömningsdagen har du oftast fått råd om hur du kan starta din rehabilitering genast. Det kan handla om att justera din aktivitet i någon riktning - att vara lite mindre aktiv än du brukar - eller tvärtom, att öka aktiviteten något. Vad och hur mycket som är lämpligt för just dig att börja med, ger fysioterapeuten i bedömningsteamet råd om. 

I din "pre-rehab" kan ingå:

1. Pulshöjning

Du kan ha fått instruktion om att lägga in ett visst antal minuters pulshöjning i dina vardagspromenader. En lagom pulshöjning får du i ett tempo, där du känner dig lite ansträngd, men ändå kan fortsätta att andas genom näsan. Du ska inte bli mer ansträngd än så, inte börja andas genom munnen.

2. Andningsövning

Gör så här: Sätt eller ligg bekvämt. Gör dig medveten om din kropp, känn kroppens kontakt med underlaget. Lägg märke till dina andetag, lägg gärna händerna på magen som hjälp att känna. Se om du kan få magen att röra sig när du andas. Du behöver inte andas mer än vanligt, öva bara på att styra andningen till magen. Några minuter varje dag räcker.Andning på matta

3. Grundning

Följ instruktionen på ljudfilen, den är drygt 3 minuter lång: